مدیر کل مدیریت کنترل ترافیک

نام: علی

نام خانوادگی: محمد شفیع پور

 

 
تاریخچه مرکز کنترل ترافیک

این مرکز از فروردین ماه سال 1390  زیر مجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز است، آغاز به کار کرد.

آنچه در مرکز کنترل ترافیک شهرداری اهوز  انجام می‌شود با محوریت مدیریت به هنگام ترافیک، استفاده از تکنولوژی روز مخابرات و الکترونیک، کنترل پیشرفته ترافیک با هدف استفاده بهینه از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های ناوگان حمل‌و‌نقل متمرکز  شده است.

نمونه فعالیت‌های این شرکت را می‌توان در بسیاری از نقاط شهر دید. چراغ‌های راهنمایی شهر، کنترل هوشمند تقاطع‌ها و سیستم نظارت بر ترافیک معابر و دوربین های ثبت تخلف نمونه‌هایی از این فعالیت است.

در حال حاضر مرکز کنترل ترافیک در سه شیفت کاری به صورت 24 ساعت شبانه روز در حال فعالیت می باشد.

 

سالن نظارت تصویری

این سالن با هدف نظارت بر ترافیک بزرگراه‌ها، مبادی ورودی شهر، شریان‌های اصلی و میادین و تقاطع‌های حساس شهر با امکان کنترل 47 دوربین نظارت تصویری طراحی شده است.

دوربین‌های مستقر در میدان‌ها، تقاطع‌ها و معابر و بزرگراه‌های مهم و پرتردد اهواز ، تصاویر را به مرکز کنترل ترافیک منتقل می‌کنند و مسئولان سالن نظارت با مشاهده مشکلات و نارسایی معابر، آن را به مسئولین ذیربط منتقل می‌کنند و از این راه به بهبود ترافیک و رفع مشکلات شهری کمک می‌کنند.

عمده‌ترین منابع دریافت پیام سالن نظارت عبارتند از: دوربین‌های فعال، پیام‌های بی‌سیم عوامل، مسئولان و گشت‌های بازرسی، پیام‌های تلفنی مرکز پیام راهنمایی و رانندگی، پیام‌های تلفنی و بی‌سیم مناطق هشتگانه شهرداری اهواز  و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و گشت‌های کنترل جاده ای.

تاکنون 47 دوربین نظارت تصویری در شبکه معابر شهری نصب و راه‌اندازی شده است.

دیگر خدمات

استفاده از چراغ‌های راهنمایی هوشمند در سطح شهر سبب می‌شود دیگر لازم نباشد ماموران راهنمایی و رانندگی در چهارراه‌ها بایستند تا چراغ‌ها را با توجه به ترافیک تغییر دهند.

اهم اهداف مرکز مدیریت کنترل ترافیک عبارتند از:

  •  پایش مداوم تصاویر
  • افزایش ایمنی
  • بهبود در قابلیت جمع آوری و انتشار اطلاعات ترافیکی
  • مدیریت لحظه ای ترافیک
  • هماهنگی بین سازمان های مربوطه
  • شناسایی نقاط حادثه خیز
  • مدیریت بحران
  • شناسایی ساعات پیک ترافیک در مسیرهای مختلف و روزهای مختلف سال
  • شناسایی علل وقوع ترافیک پایدار در هر محل وگزارش به مدیران وکارشناسان مربوطه جهت حل مشکل،
  • شناسایی معضلات ترافیکی موردی ناشی از علایم، آسفالت، تجهیزات ترافیکی و گزارش به معاونین ترافیک مناطق
  • تعامل و ارتباط دوسویه با مخاطبان از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز کنترل
  • پیگیری گسترش خدمات و دسترسی شهروندان به سامانه های مسیریابی هوشمند
  • اعلام و پیگیری خرابی، تصادف و سایر موارد مورد نیاز ناوگان اتوبوسرانی به مرکز پیام،
  •  پایش مداوم چراغ های راهنمایی و گزارش خرابی ها به پیمانکار و پیگیری تا رفع مشکل،
  • اعلام تصادفات رانندگی به پلیس و در صورت نیاز به اورژانس و پیگیری تا رفع مشکل،
  • گزارش هرگونه حادثه شهری از قبیل آتش سوزی، آب گرفتگی، تجاوز درختان به معبرو... به متولیان مربوطه و پیگیری تا حل مشکل

ادارات مرکز مدیریت کنترل ترافیک عبارتند از:

  • اداره بهره برداری از سامانه های حمل و نقل
  • اداره چراغهای راهنمایی و ثبت تخلف
  • اداره پایش تصویری و شبکه
  • اداره مانیتورینگ و اطلاع رسانی

اداره چراغهای راهنمایی و ثبت تخلف

1 ) چراغ های راهنمایی

  1. نظارت بر طراحی فازبندی، زمان بندی چراغ های راهنمایی
  2. نظارت بر طراحی دکل، فونداسیون، لوله گذاری وکابل کشی برق و جانمایی تجهیزات تقاطع ها
  3. مدیریت و پیگیری بازدیدهای میدانی از تقاطع ها و طراحی و برآورد اجزای مختلف آن
  4. نظارت بر برآورد و پیگیری تامین به موقع تجهیزات یدک چراغ های راهنمایی
  5. پیگیری و نظارت بر ایجاد و فعال بودن ارتباط فیبر نوری تقاطع ها با مرکز کنترل ترافیک
  6. نظارت بر بهینه سازی عملکرد چراغ های راهنمایی هوشمند با نرم افزار SCATS و پیگیری آموزش بهره برداری از سامانه ی SCATS به کارشناسان مانیتورینگ
  7. مدیریت چراغ های فرمان در SCATS
 

 

2) ثبت تخلف

  1. طراحی، توسعه و به روزرسانی سامانه های ثبت تخلف راهنمایی و رانندگی
  2. نظارت بر تعیین شرح خدمات و پیگیری اخذ مشاور در صورت لزوم برای پروژه های سامانه های ثبت تخلف
  3. نظارت بر سایر بخش ها در جهت افزایش کیفیت بهره برداری از سامانه های ثبت تخلف
  4. نظارت بر انجام کالیبراسیون انواع سامانه های ثبت تخلف
  5. نظارت و صدور دستور کار موردی بر عملکرد پیمانکاران تعمیر و نگهداری سامانه های ثبت تخلف
  6. نظارت بر اطلاع رسانی مشکلات کلی سامانه های ثبت تخلف به کارشناسان طراحی و نظارت جهت اصلاح
  7. نظارت بر موجودی انبار و گردش کالای تجهیزات و برآورد و پیگیری تامین به موقع تجهیزات یدک سامانه های ثبت تخلف

همکاری با اداره پایش تصویری و شبکه بمنظور بر نگهداری و پشتیبانی سایت ثبت تخلفات پلیس راهور

اداره مانیتورینگ و اطلاع رسانی

1 ) امورمانیتورینگ

  1. وقایع و حوادث ترافیکی
  2. پایش تصاویر
  3. برداشت اطلاعات خاص ترافیکی و شهری جهت ارائه به سایر مدیریت ها حسب نیاز
  4.  برنامه ریزی و نظارت بر تهیه اسناد فنی پروژه تعمیر و نگهداری سامانه های ترافیکی هوشمند
  5. تعامل با سایت نظارت تصویری و ثبت تخلف پلیس راهور در بهره برداری از سامانه ها
  6. نظارت بر طراحی و توسعه ی سامانه های مسیریابی و نقشه های راهنمای هوشمند
  7. برنامه ریزی جهت پاسخ گویی منظم به مراجعات و درخواست های مرتبط با سامانه های هوشمند
  8. نظارت بر عملکرد پیمانکاران تعمیر و نگهداری سامانه های ترافیکی هوشمند

2 ) اطلاع رسانی

  1. تعامل و ارتباط دوسویه با مخاطبان از طریق پایگاه اطلاع رسانی مرکز کنترل ترافیک
  2. اداره پایگاه اطلاع رسانی اختصاصی رسمی مرکز کنترل ترافیک در شبکه های اجتماعی فضای مجازی
  3. تولید محتوا و تدوین مطالب جهت اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی فضای مجازی
  4. پیگیری بهره گیری از جذابیت های هنری در ارائه مطالب آموزشی از طریق شبکه های اجتماعی فضای مجازی
  5. تعامل و ارتباط موثر با مخاطبان از طریق شبکه های اجتماعی فضای مجازی
  6. دریافت اخبار و گزارش ها از سالن مانیتورینگ جهت اطلاع رسانی از طریق فضای مجازی
  7. پیگیری گسترش خدمات و دسترسی شهروندان به سامانه های مسیریابی هوشمند
  8. پیگیری طراحی و اجرای سامانه های پیام رسانی متغیر ترافیکی
  9. مکان یابی نقاط مورد نظر جهت استقرار سامانه های اطلاع رسانی
  10. به روزرسانی و آماده سازی پیام های وضعیت لحظه ای ترافیک برای بارگذاری بر تابلوهای متغیر خبری
  11. طراحی و توسعه بر سامانه های اطلاع رسانی به رانندگان متخلف ( پیامک ،برنامه های کاربردی)

 

اداره پایش تصویری و شبکه

1 ) امور زیرساخت و داده

  1. نظارت بر پیگیری قطعی ها و خرابی های شبکه
  2. پیگیری و نظارت برتوسعه  و بهسازی شبکه های ارتباطی
  3. نظارت بر پیکربندی سوییچ های شبکه
  4. تعامل با واحدهای مرتبط  و سایر دستگاه ها در جهت توسعه ی شبکه ی فیبر نوری
  5. نظارت بر نگهداری و پشتیبانی تاسیسات فنی مرکز کنترل ترافیک
  6. کنترل تامین برق اضطراری و پشتیبان مرکز کنترل ترافیک و تاسیسات مربوطه
  7. نظارت بر تامین برق ایستگاه ها و سامانه های ترافیکی هوشمند سطح شهر
  8. طراحی و نظارت بر عملکرد تجهیزات اعلام و اطفای حریق مرکز کنترل ترافیک
  9. نظارت بر عملکرد پیمانکاران حوزه توسعه و نگهداری شبکه
  10. نظارت بر استقرار کلیه نرم افزارهای مورد نیاز مرکز کنترل ترافیک
  11. همکاری با سایر واحدهای مرکز کنترل ترافیک جهت رفع مشکلات نرم افزاری

2 ) امور تجهیزات نظارت تصویری

  1. نظارت بر تعیین شرح خدمات و پیگیری اخذ مشاور در صورت لزوم برای پروژه های پایش تصویری با رعایت قوانین و مقررات
  2. نظارت بر تهیه اسناد فنی و برآورد ریالی طرح های مربوط به سامانه های پایش تصویری
  3. نظارت بر پایش مداوم سامانه ها و پیگیری ارتقای سرورها ، ذخیره سازها و ارتقای امنیت داده ها
  4. نظارت و بررسی انعقاد قراردادهای مشاورین و پیمانکاران اجرایی پروژه های پایش تصویری
  5. مطالعه و شناسایی تجهیزات بروز و امور فنی در زمینه پایش تصویری
  6. شناسایی نقاط و مکان های اولویت دار جهت استقرار ایستگاه های پایش تصویری
  7. ایجاد هماهنگی لازم با اداره ی مانیتورینگ و سایر بخش ها در جهت افزایش کیفیت بهره برداری از تجهیزات پایش تصویری
  8. برنامه ریزی جهت پشتیبانی فنی و نگهداری از تجهیزات پایش تصویری برای بازدهی حداکثری
  9. طراحی و بروزرسانی اکتیو و پسیو شبکه (فیبر نوری)
  10. نظارت بر نگهداری و پشتیبانی سایت ثبت تخلفات پلیس راهور
  11. نظارت بر تهیه اسناد فنی خرید و نصب نرم افزارهای مورد نیاز سامانه های ترافیک و مرکز کنترل با هماهنگی ادارات مربوطه
  12. ارتباط مستمر با کارشناسان و مسئولان مرتبط در حوزه ی حمل و نقل برای شناسایی نیازهای زیرساخت و داده
  13. نظارت بر جمع آوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل داده های ترافیکی
  14. نظارت بر اجرای پروژه های ارتقا و توسعه ی شبکه و برنامه ریزی جهت تامین، ارتقا و توسعه ی نرم افزارهای مرتبط با امور داده ها
  15. طراحی و نظارت بر سیستم های تامین برق پایدار و تاسیسات مربوطه
  16. طراحی، ایجاد و پیاده سازی نظام جامع اطلاعات مرتبط با حمل و نقل و ترافیک شهری و تحلیل پایش مستمر آن

 

 

 

اداره بهره برداری از سامانه های حمل و نقل

1-پیگیری هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی(AVLوAFC) و ناوگان تاکسیرانی(AVLوAFC)

2-پیگیری بهره برداری از سامانه های پرداخت الکترونیک و ردیابی ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوس و ناوگان تاکسیرانی

3-عضویت توسعه خدمات شهروند کارت و پرداخت الکترونیک در سطح شهر و نگهداری و پشتیبانی بسترهای شارژ و فروش شهروندکارت

4-نظارت بر هوشمندسازی خدمات به رانندگان اتوبوس و مینی بوس و رانندگان تاکسی

5-مطالعه و طراحی بسترهای اطلاع رسانی آنلاین به مسافر(RTPES) و سامانه های یکپارچه سازی حمل و نقل مسافر

6-پیگیری هوشمندسازی آژانس ها (تاکسی تلفنی) و ایجاد مرکز تماس(call center)

7-تعامل و تشکیل کمیته های حمل و نقل در سازمان ها ( اتوبوسرانی ،ت اکسیرانی، فاوا ، قطارشهری ، پایانه ها)

8-مطالعه و نظارت بر ایجاد بسترهای فنی پرداخت الکترونیک در سامانه های حمل و نقل

9-برنامه ریزی در جهت هوشمندسازی فرایند پارک خودروها در پارکینگ های عمومی و پارکینگ های حاشیه ی معابر

10-نظارت بر طراحی و ایجاد مرکز تماس حمل و نقل بار

11-نظارت بر برآورد تعرفه ی هزینه ی پارک حاشیه ای و بازنگری و تصویب نرخ ها در شورای اسلامی شهر

12-تعامل با دفتر مطالعات و برنامه ریزی و سایر ارگان های مربوطه در راستای تعیین و بروزرسانی محدوده ی طرح ترافیک

13-مدیریت ایجاد و نظارت بر عملکرد هوشمندسازی مراکز معاینه فنی، جایگاه های CNG و سایر مراکز خدمات خودرویی

 
علی محمد شفیع پور