دوشنبه، 29 آبان 1396
پروژه نظارت تصویری ومرکز کنترل ترافیک شهرداری اهواز

مشخصات پروژه:

1. تعداد دوربین های نصب شده: 60 ایستگاه در سطح شهر اهواز

2. تعداد مراکز مانیتورینگ: 4 مرکز

3. بهره بردار اصلی: شهرداری اهواز-معاونت حمل و نقل و ترافیک

4. شبکه ارتباطی: فیبر نوری

5. پیمانکار پروژه: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(موسسه سماوات)

6. کارفرما: شهرداری اهواز

7. دستگاه نظارت: معاونت حمل و نقل و ترافیک

8. مبلغ هزینه شده از ابتدای پروژه (سال 85) : 47 میلیارد ریال

9. هزینه ساخت و تجهیزسازه موقت مرکز کنترل ترافیک شهرداری: 3/1 میلیارد ریال

10. هزینه خرید 2 تار تاریک فیبر نوری از مخابرات: 13 میلیارد ریال

11. میزان پیشرفت فیزیکی: 95 درصد

سامانه نظارت تصویری و کنترل ترافیک شهر اهواز در اوایل سال 1385  با اهداف زیر با مدیریت استانداری خوزستان طراحی و اجرای آن آغاز گردید :

1. کمک به تسهیل جریان ترافیک و عبور و مرور شهری

2. پوشش تصویری از اماکن حساس ، میادین ، چهار راههای اصلی شهر ، معابر خاص گذرگاههای ورودی و خروجی شهر با هدف کاربرد ترافیکی و امنیتی و ارائه سرویس به نهادهای ذینفع استان

3. نظارت تصویری بر اماکن مذکور در مواقع خاص ، حوادث غیر مترقبه با هدف ارائه مطلوب خدمات شهری به ارگانهای ذیربط مانند : آتش نشانی ، اورژانس و شهرداری

4. ایجاد ارتباط صوتی با مرکز کنترل با نقاط حساس شهر بصورت پخش پیغامهای صوتی با بلندگو و همچنین ارتباط صوتی باسیم دو طرفه مرکز کنترل با نیروهای انتظامی مستقر در شهر

5. ایجاد سیستم کنترل چراغ راهنمایی از مرکز کنترل به منظور امکان هدایت نیروها به مناطق مورد علاقه با پاکسازی ترافیک ، تسهیل عبور و مرور مردم ، هدایت ترافیک در مسیر عبور خودروهای امدادی و انتظامی

6. ایجاد زیرساخت های لازم جهت هوشمندسازی حمل و نقل شهری و توسعه ITS .

این سامانه اولین سامانه مشترک در کشوراست که دارای چهار بهره بردار می باشد.

نظارت بر پروژه و انعقاد قراردادهای تکمیلی و در نهایت بهره برداری از پروژه نظارت تصویری از سال 88 به شهرداری اهواز واگذار گردید.

شبکه نظارت تصویری شهر اهواز با معماری یکپارچه ، بر بستر دیجیتال و با ایده OPEN NETWORK بصورت شبکه WAN اجرا گردید.ضمناً با توجه به بستر های انتقال موحود اعم از باسیم ، بی سیم  و فیبر نوری ، محیط انتقال در این پروژه شبکه فیبر نوری مستقل پیش بینی گردید.

 اقدام های انجام شده تا کنون:

1. طراحی مطابق موارد مشروحه  فوق شامل مرکز مانیتورینگ

2. جانمایی و خرید دکل ایستگاههای 60 گانه با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه

3. فوندانسیون و نصب 60 ایستگاه

4. آماده سازی و انجام اقدامات عمرانی اولیه مرکز کنترل اصلی و تجهیز سالن دستگاه و مانیتورینگ به تجهیزات اختصاصی و راه اندازی این مرکز

5. تجهیز و راه اندازی چهار مرکز مانیتورینگ

6. تهیه و تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری 60 ایستگاه نظارت تصویری

7. انعقاد و مبادله قرارداد اجرای فیبر نوری با شرکت مخابرات به مبلغی بالغ بر 13میلیارد ریال

8. انعقاد و مبادله قرارداد نظارت بر اجرای بستر فیبرنوری

9. مطالعه زیرساخت ارتباطی رادیویی جهت پشتیبانی فیبر نوری

 تجهیزات تخصصی پروژه :

تجهیزات کارشناسی شده و خریداری شده عمدتاٌ از کمپانی های معتبر دنیا به نام PELCO، NKF  و  Panasonic تهیه و تامین گردیده است.

 نمونه ای از گزارشات ترافیکی روزانه که توسط اپراتورهای مرکز ثبت گردیده است:

 

ردیف

آدرس

ساعات اوج ترافیک

وضعیت ترافیک

زمان کنترل ترافیک

نقاط پر تراکم

علت وقوع

1

طالقانی

10 الی 12

بالا بوده و به کندی روان شده

10 الی 15 دقیقه

روبرو طالقانی/خیابان حسینیه ثارالله

نبودن مامور راهنمایی و رانندگی/پارک نامناسب وسایل نقلیه

2

جاده ساحلی

10:30 الی 13

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است

5 الی 10 دقیقه

بلوار شهید فهمیده/ زیر پل مولوی

نبودن جایگاه مناسب تاکسی/رفت و آمد وسایل نقلیه از خیابان 24 متری

3

اول نادری

9 الی 10/11 الی 12:30

بالا بوده و به کندی روان شده

4 الی 5 دقیقه

به سمت میدان شهداء

عریض نبودن خیابان

4

چهار راه آبادان

7 الی 8/10 الی 12:30

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است

2 الی 5 دقیقه

به سمت 30 متری

 

5

30 متری

10 الی 12

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است

5 دقیقه

از سمت نادری به سمت طالقانی

نبودن ایستگاه تاکسی مناسب

6

میدان شهداء

10 الی 12:30

بالا بوده و به کندی روان شده

10 الی 15 دقیقه

از ورودیهای 24 متری و طالقانی

نبودن چراغ راهنمایی/ ایستگاه نامناسب تاکسی

7

شریعتی

10 الی 14

بالا بوده و به کندی روان شده

10 الی 20 دقیقه

از چهار راه زند به سمت نادری

عریض نبودن خیابان/ پارک نامناسب وسایل نقلیه

8

نادری

10 الی 12:30

بالا بوده و به کندی روان شده

4 الی 5 دقیقه

محدوده پل به سمت 30 متری

ایستگاه نامناسب تاکسی

9

سه راه سلمان

7 الی 8/11 الی 13

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است(اوایل صبح)

2 الی 4 دقیقه

محدوده سه راه

 

10

24 متری

10 الی 13

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است

4 الی 5 دقیقه

به سمت میدان شهداء

عریض نبودن خیابان

11

میدان جمهوری

7 الی 8/10 الی 12

اوایل و اواخر هفته(اوایل صبح) به کندی روان شده است

5 الی 10 دقیقه

به سمت پل پنجم

حجم بالای وسایل نقلیه به میدان

12

فلکه پاداد

7 الی 8/10 الی 12

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است

2 دقیقه

به سمت سه راه سلمان

 

13

فلکه ساعت

10 الی 12

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است

4 الی 5 دقیقه

محدوده فلکه ساعت

ایستگاه نامناسب تاکسی

14

فلکه2کیانپارس

10 الی 13

بالا بوده و به کندی روان شده

10 دقیقه

به سمت پل هفتم

 

15

میدان فلسطین

10 الی 12

نسبتا بالا بوده و به کندی روان شده است

5 دقیقه

به سمت کیانپارس

محدوده ورودی پل لشکر

16

میدان دانشگاه

7 الی 8/10 الی 12

بالا بوده و به کندی روان شده

4 الی 5دقیقه

از ورودی بلوار گلستان

حجم بالای وسایل نقلیه از سمت بلوار گلستان